Maria Ludwika Szmyd-Dormus, urodzona 11 lutego 1923 roku w Radomiu, jest postacią, która znacząco wpłynęła na polską scenę muzyczną. Jej talent jako pianistki oraz kameralistki zyskał uznanie zarówno w kraju, jak i za granicą. Zmarła 15 sierpnia 2014 roku w Krakowie, pozostawiając po sobie niezatarte ślady w edukacji muzycznej.
Przez wiele lat była związana z Akademią Muzyczną w Krakowie, gdzie pracowała jako nauczycielka, dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniami z młodymi muzykami. Jej praca dydaktyczna i artystyczna przyczyniła się do rozwoju wielu talentów w dziedzinie muzyki klasycznej.
Życiorys
Młodość i wykształcenie
Maria Szmyd-Dormus rozpoczęła swoją muzyczną przygodę w bardzo młodym wieku, mając zaledwie 6 lat uczęszczała na lekcje fortepianu. Z powodu zawodowych obowiązków ojca, który był oficerem, rodzina często zmieniała miejsce zamieszkania. Po przeprowadzce do Tarnopola, uczyła się w szkole muzycznej pod okiem prof. Mariana Pohorilesa, utalentowanego młodego pianisty, który kształcił się w Wiedniu.
W 1936 roku, po jeszcze jednej przeprowadzce do Warszawy, 13-letnia Maria zaczęła edukację w Konserwatorium Warszawskim w klasie znanej kompozytorki prof. Heleny Dorabialskiej. Wkrótce przeniosła się do klasy prof. Jerzego Lefelda, w której studiowali także liczni znani muzycy, w tym Witold Lutosławski, Stefan Kisielewski oraz Witold Małcużyński.
W 1939 roku Maria uzyskała dyplom ukończenia 4-klasowego gimnazjum ogólnokształcącego. Jej spokojne lata w Konserwatorium przerwał tragiczny wybuch II wojny światowej. W tym czasie Maria mieszkała w Domu Sióstr Nazaretanek w Częstochowie, gdzie ukończyła liceum humanistyczne i zdała maturę w 1941 roku. Wkrótce rozpoczęła pracę w Domu Dziecka Polskiego Komitetu Opiekuńczego, a równolegle samodzielnie kontynuowała swoją naukę gry na fortepianie.
Po wojnie Maria rozpoczęła studia w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie, najpierw w klasie prof. Marceliny Kimontt-Jacynowej, a po roku w klasie prof. Zbigniewa Drzewieckiego. W 1949 roku zadebiutowała na dużej scenie podczas Festiwalu Muzycznego w Poznaniu wykonując dzieło R. Schumanna 'Dichterliebe’ razem z barytonem Franciszkiem Delektą. W następnym roku zdobyła pierwszą nagrodę ex-aequo na Międzyuczelnianym Konkursie Bachowskim w Poznaniu.
Od tego momentu zaczęła rozwijać swoją karierę artystyczną w dwóch równoległych kierunkach – jako solistka i kameralistka. W 1951 roku pomyślnie ukończyła studia magisterskie oraz rozpoczęła naukę na studiach aspiranckich pod kierunkiem prof. Jana Ekiera. Tematem jej rozprawy doktorskiej była rola fortepianu w cyklu pieśni 'Dichterliebe’ Roberta Schumanna, a studia aspiranckie ukończyła w 1958 roku z bardzo dobrym wynikiem.
W tym samym czasie rozpoczęła pracę jako pedagog w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie oraz w Państwowym Liceum Muzycznym im. Fryderyka Chopina. W 1958 roku wzięła udział w kursie pianistycznym prowadzonym przez Arturo Benedettiego-Michelangelego w Arezzo, a w 1960 roku poślubiła inżyniera architekta Lubosława Tadeusza Dormusa. Rok później na świat przyszedł ich syn, Marek.
Działalność artystyczna
Maria Szmyd-Dormus jako solistka oraz kameralistka miała okazję występować wielokrotnie na koncertach w takich krajach jak Austria, Bułgaria, Czechosłowacja, Dania, Hiszpania, Holandia, Iran, NRD, RFN, Szwajcaria, Węgry oraz ZSRR. Jej współpraca z wieloma instrumentalistami i śpiewakami operowymi, takimi jak Vilmos Tátrai, Bronisław Gimpel, Emil Telmányi, Marek Skicki, Edward Statkiewicz, Jean Fournier oraz Jadwiga Romańska świadczy o jej ogromnym talencie i uznaniu w środowisku muzycznym. Często współpracowała także z takimi artystami jak Aubrey Pankey, Fakereh Saba oraz Franciszek Delekta.
Wieloletnia współpraca artystki z Mozarteum w Salzburgu podczas Letnich Kursów Muzyki stanowi dowód na jej wyjątkowe umiejętności kameralistki.
Praca pedagogiczna
Już w 1951 roku Maria Szmyd-Dormus podjęła pracę pedagogiczną w zarówno w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie, jak i w Państwowym Liceum Muzycznym im. Fryderyka Chopina. W latach 1981-1994 piastowała stanowisko kierownika Katedry Kameralistyki w Akademii Muzycznej w Krakowie.
Artystka wielokrotnie prowadziła kursy mistrzowskie w zakresie kameralistyki, brała również aktywny udział w seminariach i konferencjach naukowych. Do jej obowiązków należało zasiadanie w jury konkursów instrumentalnych oraz w jury Konkursu Wokalnego im. Ady Sari, który miał miejsce w Nowym Sączu w 1987 roku. W gronie jej absolwentów znalazły się takie osobistości jak Sławomir Cierpik, Małgorzata Czech, Ewelina Markiel oraz Dorota Żyła-Pałczyńska.
Działalność edytorska
Maria Szmyd-Dormus pracowała jako redaktor w Polskim Wydawnictwie Muzycznym od 1964 roku. Ponadto, współpracowała z prof. Janem Ekierem w Komitecie Redakcyjnym Wydania Narodowego Dzieł Fryderyka Chopina, mając istotny wpływ na rozwój polskiej kultury muzycznej.
Odznaczenia
Maria Szmyd-Dormus otrzymała szereg prestiżowych odznaczeń, które stanowią uznanie jej wkładu i osiągnięć w dziedzinie kultury.
- Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski,
- Złoty Krzyż Zasługi,
- Odznaka „Zasłużony Działacz Kultury”.
Przypisy
- Biogram – Biblioteka Jagiellońska – Uniwersytet Jagielloński [online], bj.uj.edu.pl [dostęp 15.11.2021 r.]
- Maria Szmyd-Dormus [online], archiwummuzyczne.pl [dostęp 17.04.2017 r.]
- Maria Szmyd-Dormus – kondolencje [online], nekrologi.net [dostęp 15.02.2015 r.]
- Peszko Dominika, praca dyplomowa Maria Szmyd-Dormus – pianistka i pedagog. Sylwetka artystki napisana pod kierunkiem dr Anny Oberc, Akademia Muzyczna w Krakowie, 2012 r.
Pozostali ludzie w kategorii "Nauka i edukacja":
Mirosław Luft | Władysław Araszkiewicz | Zdzisław Kułakowski | Adam Rutkowski | Leszek Kołakowski | Tadeusz Ulewicz | Stanisław Przyłęcki | Zdzisław Piątek | Roman Kierzkowski | Karol Knabe | Grzegorz Wrochna | Krzysztof Wrocławski | Bogumił Hoff | Marek Ruszkowski | Mirosław Żelazny | Jan Woleński | Wacław Jastrzębowski | Tytus Chałubiński | Olgierd Łotoczko | Rafał KlepaczOceń: Maria Szmyd-Dormus