Jolanta Owidzka


Jolanta Owidzka, znana również jako Jolanta Owidzka z d. Horodecka, przyszła na świat 1 lutego 1927 roku w Radomiu. Jej życie zakończyło się 25 marca 2020 roku w Warszawie. Była wybitną polską artystką plastyczną, która swoją twórczość poświęciła sztuce tkaniny artystycznej.

Owidzka zyskała uznanie jako projektantka tkanin dekoracyjnych, a jej prace wyróżniały się nowatorskim podejściem do materiału oraz wyjątkowym stylem. Pełniła ważną rolę jako reprezentantka polskiej szkoły tkaniny, która w znaczący sposób wpłynęła na oblicze współczesnej sztuki textylnej w Polsce.

Życiorys i twórczość

Jolanta Owidzka rozpoczęła swoją edukację artystyczną w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Krakowie, gdzie miała okazję uczyć się pod okiem wybitnych profesorów: Stefana Gałkowskiego na Wydziale Tkactwa oraz Tadeusza Kantora w ramach Wydziału Malarstwa. Po ukończeniu studiów w Krakowie kontynuowała naukę na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie uczestniczyła w zajęciach z zakresu tkaniny prowadzonych przez prof. Eleonorę Plutyńską oraz prof. Mieczysława Szymańskiego, a także w warsztatach malarskich z prof. Markiem Włodarskim. Absolutny dyplom uzyskała w 1952 roku, mając na uwadze wyjątkowe kierunki, które wybrała.

Już w trakcie studiów, w 1949 roku, podjęła współpracę z Biurem Nadzoru Estetyki Produkcji. Następnie, w latach 1951–1957, była zatrudniona w przekształconym BNEP, znanym jako Instytut Wzornictwa Przemysłowego. W tym czasie Owidzka koncentrowała swoje starania na projektowaniu nowoczesnych tkanin oraz prowadzeniu badań dotyczących roli tkaniny we wnętrzach mieszkalnych oraz architekturze. Jej prace publikowane były w renomowanych czasopismach, takich jak Biuletyn Instytutu Wzornictwa Przemysłowego. W 1957 roku otrzymała nagrodę Ministerstwa Przemysłu Lekkiego za współautorstwo pracy dotyczącej znaczenia tkaniny we współczesnym wnętrzu mieszkalnym, w duecie z Danutą Eymont-Szarras.

W 1959 roku odbył się konkurs na projekty gobelinów organizowany przez Cepelię, co zapoczątkowało nową fazę w karierze artystki. Jej projekty gobelinów realizowane były głównie w spółdzielni „Pilsko” z siedzibą w Milówce koło Żywca. Tworzone przez nią gobeliny charakteryzowały się pejzażowym ujęciem i malarskim stylem, gdzie faktura materiału odgrywała kluczową rolę. W ten sposób artystka wytworzyła wyjątkowy styl, który wyróżniał „Pilsko” na tle ogólnopolskiej produkcji.

Najważniejszą dziedziną spektrum twórczości Owidzkiej pozostaje tkanina unikatowa. W jej dorobku odnajdujemy strzyżone dywany wiązane, które cechowały się nie tylko nieregularnym wzorem, ale także głębią koloru, uzyskaną poprzez wykorzystanie wielu odcieni wełny. Zazwyczaj poddawała się pracy z wełną owczą, twórczość obejmującą także dywany, kilimy oraz tkaniny żakardowe, łącząc wełnę z lenem oraz bawełną. Żakardy te charakteryzowały się geometrycznymi wzorami oraz stonowaną paletą barw.

Pierwsza indywidualna wystawa artystki miała miejsce w 1960 roku w Zachęcie. To wydarzenie, obok wystawy Magdaleny Abakanowicz, uznawane jest za przełomowy moment dla tkaniny artystycznej w polskiej sztuce współczesnej. Owidzka na tej wystawie zaprezentowała m.in. dywany strzyżone typu Rij, a także kilimy czy tkaniny nicielnicowe, co spotkało się z uznaniem krytyków.

Irena Huml wskazała na znaczenie tej wystawy jako kroku milowego dla polskiej szkoły tkaniny, która zyskała uznanie w międzynarodowych kręgach, szczególnie na Biennale Tkaniny Artystycznej w Lozannie. W tym samym roku artystka pełniła funkcję wicekomisarza Pawilonu Polskiego na Duodicesima Triennale di Milano, gdzie otrzymała srebrny medal za starannie zaprezentowane tkaniny, meble i szkło. W 1961 roku odbyła się także jej pierwsza zagraniczna wystawa indywidualna pod tytułem „Rugs by Jolanda Owidzka” w Parma Gallery w Nowym Jorku.

Owidzka brała aktywny udział w różnych edycjach Biennale Tkaniny Artystycznej w Lozannie, a jej prace były prezentowane w 1962, 1965 oraz 1971 roku. Obok abstrakcyjnych kompozycji, zaprezentowała monumentalny gobelin w odcieniach szarości oraz czerni, a także dziesięć kwadratów, które wystawiano wcześniej w Sopocie i Warszawie. Jej twórczość była także częścią prestiżowej wystawy Wall Hangings w Museum of Modern Art w Nowym Jorku (1968–1969).

Artystka otrzymała wiele zamówień z zagranicy; w Stanach Zjednoczonych jej wyłącznym przedstawicielem była Jacques Baruch Gallery w Chicago. Owidzka w znaczący sposób przyczyniła się do wystroju wnętrz publicznych, w tym do tkanin dla sali koncertowej w Radomiu oraz monumentalnej tkaniny „Biele”, stworzonej dla hotelu Victoria w Warszawie. Jej imponujący dorobek to ponad pięćdziesiąt monumentalnych tkanin, stworzonych na zlecenie gmachów użyteczności publicznej, takich jak teatry, filharmonie, hotele, banki czy biura LOT-u.

W 2005 roku zrealizowany został film dokumentalny o twórczości Jolanty Owidzkiej, stworzony przez Grażynę Banaszkiewicz w Telewizji Polskiej, związany z jej artystycznym dorobkiem i przedstawiający jej życie.

Artystka zmarła 25 marca 2020 roku i została pochowana na cmentarzu Powązkowskim w Warszawie (kwatera 299b-6-15).

Wybrane wystawy

Jolanta Owidzka, uznawana za wybitną postać w dziedzinie sztuki, miała okazję prezentować swoje prace na liczących się wydarzeniach artystycznych. Oto przegląd jej wybranych wystaw, które w znaczący sposób przyczyniły się do jej kariery oraz promocji tkaniny artystycznej.

  • 1960 – indywidualna wystawa w Zachęcie, z projektem ekspozycji autorstwa Oskara Hansena,
  • 1962 – I Międzynarodowe Biennale tkaniny artystycznej odbywające się w Lozannie,
  • 1965 – VIII Biennale w São Paulo,
  • 1965 – II Międzynarodowe Biennale tkaniny artystycznej w Lozannie,
  • 1971 – V Międzynarodowe Biennale tkaniny artystycznej w Lozannie,
  • 1972, 1975, 1978, 1981 – uczestnictwo w Międzynarodowym Triennale Tkaniny Artystycznej w Łodzi,
  • 1978 – wystawa w Jacques Baruch Gallery w Chicago,
  • 1979 – udział w Międzynarodowej Wystawie „The Wall Hangings” w Museum of Modern Art w Nowym Jorku,
  • 1991 – „Contemporary Polish Fiber Art” w Mishkan le’Omanut Museum of Art w Ein Harod,
  • 1998 – wystawa w Galerii BWA w Gorzowie Wielkopolskim,
  • 1998 – indywidualna wystawa w Galerii Stefana Szydłowskiego w Warszawie,
  • 1998 – indywidualna wystawa „Przerwana Przestrzeń. Tkanina” w Galerii Kordegarda w Warszawie,
  • 2001 – wystawa Grupy IXION oraz zaproszonych gości „Polonia. Tapeçaria Contemporânea” w muzeum Casa Andrade Muricy w Kurytybie,
  • 2002 – wystawa indywidualna „Jolanta Owidzka – małe formy tkackie” w galerii Vacoal Ginza Art Space w Tokio,
  • 2002 – wystawa Grupy IXION z zaproszonymi gośćmi podczas Festiwalu „Sarajevska zima” w Bośni i Hercegowinie,
  • 2002 – wystawa IXION i zaproszeni goście w Galerii Platan oraz Ośrodku Kultury Polskiej w Budapeszcie,
  • 2006 – Jubileuszowa wystawa retrospektywna z okazji 80. urodzin artystki „Tkanina i Przestrzeń” w Galerii Studio w Warszawie,
  • 2006 – „Tkanina. W kręgu Tkaniny Współczesnej 1945-2005″, w Muzeum Włókiennictwa w Łodzi,
  • 2007 – „Włókno i Przestrzeń” – wystawa jubileuszowa z okazji 80. urodzin w Muzeum Sztuki Współczesnej w Radomiu,
  • 2007 – indywidualna wystawa z okazji otrzymania Nagrody Krytyki Warszawskiej w Galerii Pokaz w Warszawie.

Każda z tych wystaw miała swoje znaczenie i odegrała kluczową rolę w kształtowaniu artystycznego dorobku Jolanty Owidzkiej. Jej twórczość zyskała uznanie zarówno w Polsce, jak i za granicą, co potwierdzają liczne ekspozycje i nagrody.

Nagrody i odznaczenia

Wśród licznych wyróżnień i nagród, które zdobyła Jolanta Owidzka, można wymienić następujące osiągnięcia:

  • 1957 – Srebrny Krzyż Zasługi,
  • 1957 – nagroda Ministra Przemysłu Lekkiego za opracowanie Rola tkaniny we współczesnym wnętrzu mieszkalnym (praca wspólna z Danutą Eymont-Szarras),
  • 1957 – II nagroda na II Ogólnopolskiej Wystawie Architektury Wnętrz, Warszawa (praca wspólna z Danutą Eymont-Szarras),
  • 1960 – srebrny medal za etalaż Polskiego Pawilonu na XII Międzynarodowym Triennale w Mediolanie,
  • 1961 – nagroda Ministra Kultury i Sztuki za całokształt działalności,
  • 1963 – nagroda II stopnia Ministerstwa Kultury i Sztuki na wystawie Polskie dzieło plastyczne w XV-lecie PRL,
  • 1966 – srebrny medal na Festiwalu Sztuk Pięknych w Warszawie,
  • 1968 – wyróżnienie na wystawie pokonkursowej Jeździec i koń, Warszawa,
  • 1970 – złoty medal na III Festiwalu Sztuk Pięknych w Warszawie,
  • 1972 – brązowy medal na IV Festiwalu Sztuk Pięknych w Warszawie,
  • 1973 – złoty medal na wystawie Artyści plastycy z kręgu Cepelii, Warszawa,
  • 1975 – Złota Syrenka za zasługi dla Warszawy,
  • 1976 – Złota Odznaka ZPAP,
  • 1976 – Złota Odznaka za Zasługi dla Miasta Warszawy,
  • 1978 – Złoty Krzyż Zasługi.

Przypisy

  1. a b c d e f g h i j k Owidzka Jolanta. slownikprojektantow.pl. [dostęp 04.05.2020 r.]
  2. a b c d e f g Jolanta Owidzka. owzpap.org. [dostęp 26.03.2020 r.]
  3. a b c d e Michał Jachuła: Jolanta Owidzka. culture.pl. [dostęp 26.03.2020 r.]
  4. FilmPolski.pl - ROZPIĘTA PRZESTRZEŃ [online], www.filmpolski.pl [dostęp 13.04.2020 r.]
  5. a b Jolanta Owidzka. nekrologi.wyborcza.pl. [dostęp 31.03.2020 r.]
  6. Karolina Zychowicz: Jolanta Owidzka. Tkanina artystyczna. zacheta.art.pl. [dostęp 26.03.2020 r.]
  7. Jubileuszowy Katalog "Jolanta Owidzka Włókno i przestrzeń", Muzeum Sztuki Współczesnej w Radomiu, 2007, s. 99.
  8. Jubileuszowy Katalog "Jolanta Owidzka Włókno i przestrzeń", Muzeum Sztuki Współczesnej w Radomiu, 2007, s. 106.
  9. Jubileuszowy Katalog "Jolanta Owidzka Włókno i przestrzeń", Muzeum Sztuki Współczesnej w Radomiu, 2007, s. 107.
  10. Jubileuszowy Katalog "Jolanta Owidzka Włókno i przestrzeń", Muzeum Sztuki Współczesnej w Radomiu, 2007, s. 117.
  11. Jubileuszowy Katalog "Jolanta Owidzka Włókno i przestrzeń", Muzeum Sztuki Współczesnej w Radomiu, 2007, s. 97-133.
  12. Tkanina artystyczna. Gobelin. W: Irena Huml: Sztuka przedmiotu – przedmiot sztuki. Warszawa: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, 2003, s. 93–95.
  13. Abstrakcja we wnętrzu. W: Irena Huml: Sztuka przedmiotu – przedmiot sztuki. Warszawa: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, 2003, s. 236–237.
  14. Huml 1989, s. 238.
  15. Huml 1989, s. 28.
  16. Huml 1989, s. 30.
  17. Huml 1989, s. 31.
  18. Huml 1989, s. 34.
  19. Huml 1989, s. 35.
  20. Huml 1989, s. 41.
  21. Huml 1989, s. 48.
  22. Huml 1989, s. 54.

Oceń: Jolanta Owidzka

Średnia ocena:4.77 Liczba ocen:19