Maciej Namysło


Maciej Namysło, urodzony 21 lipca 1974 roku w Radomiu, jest postacią znaną w polskiej kulturze jako aktor teatralny oraz filmowy. Jego aktywność artystyczna obejmuje również reżyserię i animację kultury.

Jako wieloaspektowy twórca, Namysło angażuje się w różne formy sztuki, przyczyniając się tym samym do jej rozwoju w kraju.

Życiorys

Maciej Namysło jest absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, gdzie uzyskał tytuł magistra sztuki na Wydziale Aktorskim we Wrocławiu w roku 2000.

Od 1999 do 2016 roku jego kariera artystyczna związana była z Teatrem Dramatycznym im. Jana Kochanowskiego w Opolu, gdzie występował w wielu znaczących produkcjach. W 2016 roku, swoją pasję oraz talent przeniósł do Teatru Ludowego w Krakowie.

Role teatralne

Maciej Namysło, utalentowany aktor, ma na koncie ponad 60 ról teatralnych, które z powodzeniem zrealizował na scenach teatrów. Wśród jego najbardziej znaczących występów znajdują się:

  • 1999: Trieplew, w Mewie (reż. I. Kempa),
  • 2001: Billy, w Kaleka z Inishmaan M. McDonagh (reż. B. Zaczykiewicz),
  • 2003: Aleksiej, w Merylin Mongoł N. Koljady (reż. K. Rekowski),
  • 2004: Wiedźma Lola, w Makbecie W. Szekspira (reż. M. Kleczewska),
  • 2005: Starzec / Orestes / Posłaniec, w Ifigenii w Aulidzie wg Eurypidesa (reż. P. Passini),
  • 2007: Szczęsny Kossakowski, w 30 sekundach J. Słowackiego (reż. B. Podbielska),
  • 2008: Krzysztof Malewski, w Aktorach prowincjonalnych (reż. A. Holland i A. Smolar),
  • 2009: Nikołaj Myszkin, w Idiocie wg F. Dostojewskiego (reż. T. Konina),
  • 2010: Martin von Essenbeck, w Zmierzchu bogów E. Medioliego, L. Viscontiego i N. Badalucco (reż. M. Kleczewska),
  • 2011: Klaus, w Nocnym portierze L. Cavani (reż. Ł. Chotkowski),
  • 2014: Alfons, w Rękopisie znalezionym w Saragossie J. Potockiego (reż. P. Światek),
  • 2015: Kemal, w Pamięci O. Pamuka (reż. E. Koyuncuoglu),
  • 2017: Roger, w Akcie równoległym D. Benfielda (reż. T. Łomnicki),
  • 2018: Iwan Bezdomy/Mateusz Lewi, w Mistrzu i Małgorzacie M. Bułhakowa (reż. P. Passini),
  • 2018: Barman, Trener Remsa, w Salto w tył O. Pavla (reż. M. Prusak),
  • 2021: Cyryl, w Iwonie, księżniczce Burgunda W. Gombrowicza (reż. C. Tomaszewski),
  • 2022: Dab-Dab, w Doktorze Dolittle H. Loftinga (reż. M. Prusak),
  • 2022: Achilles, w Iliadzie Homera (reż. J. Roszkowski),
  • 2023: Jambroży, w Chłopach W. Reymonta (reż. R. Brzyk, w przygotowaniu).

Filmografia (wybrane realizacje)

Filmografia Macieja Namysły obejmuje wiele interesujących projektów, które zasługują na szczegółowe przedstawienie. Poniżej znajduje się lista wybranych realizacji tego utalentowanego artysty:

Nagrody

Maciej Namysło zyskał uznanie w świecie teatru, zdobywając liczne nagrody za swoje wybitne kreacje aktorskie. Jego osiągnięcia przyznawane były w różnych kategoriach, co potwierdza jego wszechstronność oraz talent.

  • W 2005 roku, otrzymał nagrodę ZASP im. Jacka Woszczerowicza za swoją rolę drugoplanową wiedźmy-transwestyty Loli w niezwykle cenionym przedstawieniu Makbet W. Szekspira, które zostało zrealizowane w reżyserii Mai Kleczewskiej w Teatrze Dramatycznym im. J. Kochanowskiego w Opolu. Wydarzenie miało miejsce podczas XLV Kaliskich Spotkań Teatralnych,
  • W 2007 roku, aktor zdobył nagrodę aktorską za rolę Szczęsnego Kossakowskiego w sztuce 30 sekund J. Słowackiego w reżyserii Bogny Podbielskiej w tym samym teatrze, podczas XXXII Opolskich Konfrontacji Teatralnych „Klasyka Polska”,
  • Również w 2007 roku, otrzymał wyróżnienie za rolę Baala w spektaklu Baal B. Brechta, który był reżyserowany przez Marka Fiedora. Spektakl ten został zaprezentowany w Teatrze Dramatycznym im. J. Kochanowskiego w Opolu, w ramach II Ogólnopolskiego Konkursu na teatralną inscenizację dawnych dzieł literatury europejskiej,
  • W 2011 roku zaś, zdobył prestiżową Złotą Maskę za rolę Martina von Essenbecka w przedstawieniu Zmierzch bogów, które powstało na podstawie tekstów E. Mendiolego, L. Viscontiego oraz N. Badalucco, a także w reżyserii Mai Kleczewskiej, również w Teatrze Dramatycznym im. J. Kochanowskiego w Opolu.

Każda z tych nagród świadczy o jego wyjątkowych umiejętnościach oraz niezaprzeczalnym wkładzie w rozwój polskiego teatru.

Inne

Maciej Namysło jest pomysłodawcą oraz prezesem Stowarzyszenia „Kochanowski”, która ma status organizacji pożytku publicznego. Funkcję tę pełnił przez lata 2004-2016. Pod jego kierownictwem zrealizowano wiele projektów, które miały na celu wspieranie kultury oraz edukacji teatralnej.

W latach 2004-2010 odbyło się 6 edycji ODRAMY, czyli Międzynarodowych Dni Nowej Dramaturgii, które przyciągały twórców oraz miłośników sztuki z różnych zakątków świata.

From 2001 to 2015, Namysło był odpowiedzialny za scenariusz i reżyserię pięciu przedstawień, które włączone były do projektu edukacyjnego o nazwie TEATROWNIA. Projekty te angażowały zarówno dorosłych, jak i emerytów, co pozwoliło na realizację unikalnych form wyrazu teatralnego.

W latach 2012-2013 został zainicjowany projekt edukacyjny ZABAWY NA PODWÓRKU, który miał na celu integrację społeczności oraz rozwój dziecięcej wyobraźni i kreatywności w zabawowej formie.

Ostatnim przedsięwzięciem, którym się zajął, było zrealizowanie pomysłu spółdzielni teatralnej w Teatrze Ludowym w Krakowie w latach 2017-2020, co stanowiło kontynuację jego działań na rzecz edukacji i szerzenia kultury teatralnej.

Przypisy

  1. SPÓŁDZIELNIA TEATRALNA [online], ludowy.pl [dostęp 16.08.2023 r.]
  2. Warszawa. Laureaci konkursu na najlepszą inscenizację dawnej literatury [online], www.e-teatr.pl [dostęp 02.07.2017 r.]
  3. a b Maciej Namysło [online], www.teatrdlawas.pl [dostęp 02.07.2017 r.]
  4. UCHWAŁA NR VIII/99/15 RADY MIASTA OPOLA z dnia 26.03.2015 r. w sprawie nadania odznaki "Za Zasługi dla Miasta Opola"
  5. Projekt finansowany przez Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego w Warszawie w ramach programu „Teatr Polska”
  6. Informacja, Złota Maska 2011, 2011. Brak numerów stron w książce
  7. Projekt finansowany przez Urząd Miasta Opola oraz Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego.

Oceń: Maciej Namysło

Średnia ocena:4.59 Liczba ocen:14