nie. Wrz 20th, 2020

Tygodnik Radomski

Wyprzedzenie na budowie pasa startowego

3 min read

Osią budowanego w Sadkowie Portu Lotniczego Warszawa – Radom jest supernowoczesny pas startowy wydłużany do 2500 metrów, wykonywany w technologii umożliwiającej lądowanie i start największym samolotom pasażerskim. Jest to drugie po terminalu najkosztowniejsze zadanie całej inwestycji lotniska pasażerskiego, której wartość wyniesie około 600 mln zł. Firma Max Bögl jako zwycięzca i wykonawca zadania przetargu ogłoszonego przez inwestora czyli Państwowe Przedsiębiorstwo ,,Porty Lotnicze” realizuje budowę właśnie pasa startowego lotniska pasażerskiego w radomskim Sadkowie. Czyni to ze znacznym wyprzedzeniem harmonogramu robót.

– Wyprzedzenie stało się możliwe m.in. dzięki nadejściu z zagranicy specjalistycznej maszyny do układania ostatniej warstwy betonu nawierzchniowego klasy C35/45 – informuje Paweł Pułkownik – zastępca dyrektora ds. kontraktu firmy wykonawczej. Maszyna została przebudowywana w celu układania finalnej nawierzchni pasa o grubości 38 cm i szerokości 45 metrów. Maszyna rozpoczęła pracę wcześniej niż zakładano, co wpłynęło na kolejne wyprzedzenie harmonogramu robót. Budowa podbudowy pasa startowego znajduje się w finalnym okresie. Na tym odcinku, prace wyprzedzają harmonogram o 21 dni.

– Przebudowa pasa startowego wykonywana jest w technologii betonu wałowanego, mieszanki mineralno- asfaltowej. Warto zwrócić uwagę na parametry wytrzymałościowe budowanego pasa na lotnisku w Radomiu. Dwa i pół kilometrowa długość pasa umożliwi przyjmowanie największych statków powietrznych używanych w transporcie pasażerskim, jak Boeing 737 czy Airbus A320. Sam pas ma parametry wytrzymałościowe wyższe niż ten, który jest na lotnisku Okęcie. To element strategii Państwowego Przedsiębiorstwa ,,Porty Lotnicze”. Jej celem jest zbudowanie lotniska o wysokich parametrach, którego użyteczność będzie bardzo duża, a jakość wykonanych prac znacząco wydłuży czas eksploatacji pasa, bez potrzeby jego remontu.

Całość inwestycji wraz z terminalem drugim ważnym zadaniem nie tylko ze względów na koszt przedsięwzięcia jest tak zaprojektowana, aby poszczególne elementy można było rozbudować w przyszłości z zachowaniem ciągłości lotów. Wielki, profesjonalnie prowadzony plac budowy na Lotnisku w Radomiu pokazuje, że to inwestycja realizowana na najwyższym poziomie. Jest ona dla PPL kluczowym elementem szerszej strategii rozwoju rynku lotniczego w Polsce. Radom przejmie część ruchu lotniczego z warszawskiego Okęcia. W grę wchodzą loty czarterowe i niskokosztowe przejęte ze stołecznego Portu Lotniczego im. Chopina, który stanie się lotniskiem tranzytowym.

Po wybudowaniu zamierzonego Centralnego Portu Komunikacyjnego, Lotnisko Pasażerskie Warszawa-Radom spełniać będzie w zamierzeniu inwestora rolę lotniska zapasowego. Przekazanie do użytku Portu Lotniczego Warszawa – Radom nastąpić ma w pierwszym półroczu 2022 roku czyli w czasie, w którym nie tylko polskie lotniska pasażerskie zaczną wracać do formy sprzed pandemii koronawirusa. (M.K.)

Podpisy pod foto:

  1. Fragment wydłużanego pasa startowego na budowanym lotnisku  pasażerskim w Sadkowie, widziany z lotu drona.
  2. Duże, nowoczesne maszyny drogowe wyglądają z tej wysokości  niczym zabawki.
  3. Tak prezentują się one z bliska.
  4. (4a 4b) W tym nowoczesne agregaty przetransportowane z zagranicy.
  5. Dyrektor Paweł Pułkownik jest dobrej myśli co do jakości przebudowywanego i wydłużonego pasa startowego oraz  złożenia   meldunku o dotrzymania terminu przekazania do eksploatacji wykonanego zadania.

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.